BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

РИМ представя: 130 г. от построяването на железопътната линия Ямбол-Бургас

 Мария Иванова, oтдел Нова и най-нова история, Регионален исторически музей – Ямбол

 

Преди 130 години, на 14 май 1890г.,  е пусната в експлоатация жп линията, свързваща Ямбол с Бургас.

През XIX и началото на XX в. железниците са символ на прогрес. Като средство за стопанско и икономическо развитие на страната те стават приоритет в строителната политика на българските правителства. Важна стъпка в тази посока е направена на 31 януари 1885 г. с приетия от Народното събрание Закон за железните пътища, според който градежът им се извършва от предприемач, но с разрешението на Народното събрание. Така на практика се създава държавен монопол над железопътните линии.

Особени заслуги за разширяването на железопътната мрежа на България има правителството на Стефан Стамболов (1887-1894). През лятото на 1888 г. е завършена и пусната в експлоатация жп линията Цариброд-София-Вакарел (с продължение до Белово), с което се осигурява пряка жп връзка с Централна и Западна Европа. Същата година са доставени и първите локомотиви, поръчани на австрийската фирма „Щатсайзенбан гезелшафт“ – Виена.

Mедал „За построяването на железопътната линия Ямбол-Бургас“

 

Но тъй като трасето от турската граница, през Пловдив, до гара Белово е с концесионер Компанията за източните железници, българските търговци са принудени да изнасят стоките си по тази линия в южна посока към Бяло море.

Проблемът  е решен с приетия на 21 януари 1889 г. закон, с който се регламентира построяването на жп линия Ямбол-Бургас. Тя е изградена по стопански начин за изключително кратко време – от 1 май 1889 г. до 14 май 1890 г. В строителството ѝ участват подразделения на Пионерния полк. За директор-инструктор на линията е назначен чешкият инженер Томас Харовер. Седалището на дирекцията е в Ямбол.

На 14 май 1890 г. княз Фердинанд, княгиня Клементина и министри от кабинета на Стамболов пътуват със специален влак от Ямбол до Бургас, теглен от  локомотивите „Фердинанд“ и „Средна гора“. С това се отбелязва пускането в експлоатация на новата жп линия. Нейната дължина е 110,8 км, а стойността ѝ възлиза на 12 млн. лв. Обслужва се от локомотивите „Цар“ и „Кобург“, получени отново от австрийската фирма STAATSEISENBAHN GESELLSCHAFT (StEG) – Wien.

Свързването на Ямбол с пристанището на Бургас улеснява  до голяма степен търговците, които преди това пренасят своите стоки посредством цели кервани от каруци. През 1897 г. линията Ямбол-Бургас се обслужва от 7 локомотива, 20 пътнически и 224 товарни вагони.

По повод откриването ѝ е учреден медал „За построяване на железопътната линия Ямбол-Бургас”. Върху аверса е образът на княз Фердинанд в профил, заобиколен от надпис „ФЕРДИНАНДЪ I ий КНЯЗЬ НА БЪЛГАРИЯ“, като двете части са отделени една от друга посредством шестолъчи звезди. На реверса е изобразена емблемата на железопътната и телеграфната рота от Пионерния полк – крилато колело със светкавици. Над него е разположена по-малка композиция, съставена от рулетка с кръстосани лопата и топор – символ на сапьорната рота. В пръстен около ръба е изписано “ЯМБОЛЪ – БУРГАСЪ 14. МАЙ 1890”.

Източник: ЯмболПрес – пулсът на града

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!