Неделно четиво: За бай Хасан коцкара от Шумен и театралната традиция Ортаоюну в Ямбол

Мария Качулева
„Ортаоюну“ е турска популярна театрална традиция, за която малко се знае. Тя е сценично представяне на груби и недодялани скечове, събрани в едно забавно представление, в което едновременно има музика, шеги и танци, но са изпълнявани от още по-недодялани кукли, докато актьорите се криели зад параван. В десетилетието преди Освобождените на България по панаирите пак с грубо направени кукли започнали да се играят  и фарсове. Така била наричана всяка комедия с различен сюжет, но с едни и същи действащи лица, изградена върху недоразумения или изненадващи стълкновения много често със сексуален подтекст.

Катерина Илкова в книгата си „И проговориха“ твърди още, че тези традиции са много стари и водят началото си от древните шамани,които по време на обред поставяли маски на лицето си и превъплащавайки се в различни образи „поставят основите на театъра с кукли“. Маските се свързват още и с древногръцкия театър, и с японския театрален жанр НО (Noh), като „тази трансформираща способност на маските позволява на актьорите да въплъщават боговете и митологичните личности в един спектакъл. Актьорите предават чрез тях послания, без да се скриват зад  куклени персонажи, които да говорят от тяхно име.“

 Куклените театрални представления са площаден фарс, наричан още „плебейски“, и се отделят в самостоятелен театрален жанр във втората половина на ХV век след като е извървян дълъг път на развитие. А „ортаоюну“ е резултат от смесването на различните му варианти, съответно игри в компания (Kol oyunu). игри на мегдана (Meydan oyunu) и игри на имитации (Taklit oyunu), Той живее самостоятелен живот до края на ХVІІІ век. Специфичното при него е, че в тази си съвкупност  „може да бъде наречен още и неилюзорен театър. Актьорът не губел своята идентичност като актьор, защото публичният му образ бил характерна кукла и показвал открито отношението си на аудиторията. Епизодичната структура не изисквала напрегнатото внимание на публиката. Всеки епизод бил независим и преминавал от една случка в друга, епизодите можели да бъдат размествани, допълвани или съкращавани, в зависимост от реакциите на публиката или от решението на актьора, без това да разстройва основната линия на действието.“

Много по-късно, едва в началото на ХІХ век, тези актьори започват да ги наричат куклари. Странстващите куклари са продукт на турската популярна театрална куклена традиция, която развличала публиката у нас по това време.  

         В България т.нар. „странстващи куклари“ се появяват много рано. Има сведения,че първите от тях са османлии и развличат тълпи зрители в Бдинското царство на Иван Срацимир много преди България да е поробена за 512 години. Няма запазени имена на българи, които да са изнасяли някъде куклени спектакли  по това време. Първото известие за странстващ куклар е от 1893 година и в него се говори за някой си „Нено Кукладжията“, който „като обикалял българско бил стигнал чак до ямболско и морето“. Споменава се още и за „бай Хасан Коцкара от Шумен“, който на път за Одрин от град на град „показвал едни срамотии с жени и мъже“. Най-вероятно сценичен вариант на „Маланага Ватсаяна“ позната ни като „Кама Сутра“ и става въпрос за „порносцени“, от които зрителите се възмущавали, но въпреки всичко гледали. Може би и оттам идва и прякорът му, с който бил известен по време на „турнетата си“. Няма ясни доказателства дали бай Хасан Коцкара е идвал в  Ямбол, но е много вероятно. Пътят от Шумен за Одрин преминава през нашия град. Но ямболци явно са предпочели да замълчат целомъдрено по този въпрос.

         „Купчинката на бръмбазъците“ е  първото куклено представление, организирано от дружество „Родно изкуство“ на 8 март 1924 година в София, преминало при огромен успех. В него са използвани само кукли марионетки. До 1946 година те са  единствените в  новосъздадения Детски куклен театър при читалище „Славянска беседа“ в София. Тяхното управление от кукловода е туудно, изработката им скъпа и скоро производството им е изоставено. След 1950-1955 год. марионетните театри се броят на пръстите на едната ръка. Но през 1946 година, когато в София е основан Нов марионетен театър те са все още актуални. През 1952 година СГНС взема решение да го прекръсти на Държавен куклен театър и той съществува и до днес в столицата. По същото време и Варна, и Пловдив се сдобиват с куклен театър. През пролетта на 1953 година в Отдела за култура в Ямбол също се обсъжда въпроса за създаването на Ямболски куклен театър.

Как се е стигнало до тази идея ми разказа Маргарита Бакалова-Женкова, един от най-дългогодишните и разпознаваеми дейци администрирали културата в Ямбол, преди около 45 години. Кмет тогава бил Димитър Чаушев, който има за задача да подготви  поредните избори за Народно събрание и да води личните си битки за изплащане  компенсации на преселените в България тракийци след двете Балкански войни и оставил изцяло грижата за развитието на културните процеси в града на Маргарита Женкова, с която задача тя, според запазените отчети на отдела, се справя с вещина.

                  По това време,освен Драматичният театър, в читалище „Съгласие“ развива сериозна дейност естрадно-сатиричен състав. В него участват известни ямболци, имената на които се помнят и до днес: Димчо Рошманов, Луша Петрова (майка на Георги Митев, чието име ще носи бъдещият Държавен куклен театър в Ямбол), Марин Едрев, Мария Драгова, атрактивната двойка буфосинхронисти Щилян Кунев (бащата на Меглена Кунева) и Благовест Арнаудов, вокална група и оркестър. Представленията  се радват на огромен успех  и дълго време са сред най-популярните.

                  След един спектакъл на състава в Пловдив, Марин Едрев отива  при Маргарита Женкова и възторжено разказва за  куклено-театралното представление,което  е гледал там. Идеята му била естрадно-сатиричният състав да разиграва скечове  с кукли или дори да реализира цели спектакли. И предложил за начало темата за ревността като адаптират за целта „Отело“ на  Шекспир и използват музиката на Верди. Маргарита Женкова явно е оценила идеята, защото още на следващия ден започва да търси възможности за реализацията й. Такива открила в читалище „Пробуда“, където щял да репетира носъздаденият състав наречен „Детски куклен театър Ямбол“. Решила да не се нарича самодеен, защото  виждала  бъдещето му като професионален и държавен.

През 1956 година  е представена и първата постановка на кукления театър и това е „Котаракът в чизми“. Зрителната зала на читалище „Пробуда“ събрала децата на Ямбол  и те възторжено ръкопляскали  на изпълнителите. Съставът кукловоди бил същият като на естрадно-сатиричния. След този първи спектакъл посрещнат въодушевено от деца и родители, дори и от кмета Димитър Чаушев, който присъствал премиерата и поздравил всички с най-новата културна придобивка на града, актьорите откровенно си признали, че им е трудно да се справят в новото амплоа. Поради различни причини Димчо Рошманов, Луша Петрова и Мария Драгова се върнали към естрадно-сатиричния състав, Щилян Кунев и Благовест Арнаудов видели потенциал в куклените спектакли и решили да създадат двойка буфо синхронисти, с която много бързо придобили популярност в България. Новосформираната дирекция „Музика и естрада“ още в същия сезон ги назначава на щат. Сценичният живот на ямболската двойка буфосинхронисти  продължава 35 години без прекъсване.

         В кукления състав остават само Марин Едрев и съпругата му и започват от начало,от нулата да градят трупата и имиджа на бъдещия Държавен куклен театър в Ямбол, преминал през много превратности и трудни моменти в историята си и успял да се превърне в обичан и уважаван театрален състав не само в България,но и извън нея. Но тогава, в онази първа година от неговото летоброене, се търсят преди всичко желаещи да се подготвят за кукловоди,също режисьори, сценографи, художници, специално създадени драматургични творби, шивачи, майстори-куклари, които могат да изработват не само марионетки, но и т.нар. „ръкавична кукла“.

Тогава  разбрах какво е означавало за Марин Едрев решението му да създаде трупа професионални кукловоди от аматьори и ученици. Следва една много трудна за него година, в която подготвя  спектакъла „Как се прави цирк“. И на 27 март 1957 година, по по повод Международния ден на театъра  се осъществява  първото куклено-театрално представление в града на състава. След премиерата му Кметът Димитър Чобанов предлага на Марин Едрев да оглави като директор най-новия театър в нашия град- кукления. През 1957 г. на работа в театъра е назначен и първият професионален режисьор Красимир Дограмаджиев. Следват 13 години на утвърждаване и обучение на състава, привличане на професионални кукловоди, режисьори, сценографи, драматурзи и създаване на специални собствени ателиета за изработка на кукли и декор. И така до края на 1970 година, когато с Указ на Министерския съвет на Република България, театърът придобива статут на държавен. От август 2007 г. след Указ на Президента Георги Първанов, театърът носи името на  Георги Митев, нашия съгражданин и кукловод с дълга професионална биография наситена с успехи.

Повече от половин век вече,трупата е сред първите куклени състави в България и с утвърдено име не само у нас. Неговото изкуство получава високо признание в Полша, Италия, Франция, Германия, Япония, Швеция, Белгия, Русия, Украйна, Унгария, Узбекистан, Турция, Сърбия, Румъния. През м. ноември 2005 г. Куклен театър Ямбол е включен в образователен проект на българската общност в 17-и район на Будапеща с неговите 250 хил. жители.През 2012 г. е първият български куклен театър, поканен за участие в Празниците на славянската писменост и култура в Болград, Одеска област и донася в Ямбол Специалната награда за интеграция и международни отношения от град Галац, Румъния.

, Сливен, Стралджа, Карнобат, Свиленград, Тополовград, Хасково и  Болярово.

С мюзикъла „Приказка за чистотата” през 2000-та година, театърът става носител на Голямата награда на международното жури на куклено-театралния фестивал „Двама са малко, трима са много ” в Пловдив. Същата година получава и Преходната статуетка на Фондация „ Холандия” за източно-европейско изкуство. За участието си в VІІ-я  международен фестивал на екологията „Бачка Паланка” през 2001-а , отново  с „Приказка за чистотата”, театърът донася в Ямбол „Наградата за приятелство с децата на Войводина“ и Златната книга на Нейно  Кралско Височество принцеса Елисавета Караджорджевич.

 През 2002 г. Кукленият театър получава „Златен герб“ на град Ямбол за принос в развитието на куклено-театралното изкуство. 2006-а година донася на театъра наградата   „Икар” на САБ за постановката „Цветове“.А на следващата, 2007-а още една „Икар“ на САБ за постановката „Спящата красавица“ и „Джон Атанасов“- златен, на община Тунджа-Ямбол за  значителен принос в културния живот. За втори път през 2017-а и отново за значителен принос в областта на театралното изкуство, по повотд 60 години от основаването на театъра и за 24 май- Ден на българската просвета и култура и на славянската писменост, трупата получава най-високата награда на Община Тунджа-Ямбол. През същата година и отново за втори път и по същия повод Куклен театър „Георги Митев“ е връчена и голямата награда на Ямбол.

 През 2008 година награда за режисура получава спектакълът „Румето и старият лъв” в Бурса,Турция и участва в Световния фестивал на изкуствата „Рио Локо“ в град Тулуза, Франция. Участието на постановката „Румето и старият лъв“ в Международен куклен фестивал, Браила, Румъния донася на театъра Награда на зрителите .

Куклен театър „Георги Митев”-Ямбол е носител и на Голямата награда „Играещият човек”, статуетка на скулптора Георги Чапкънов, за смелостта на състава да върнат   одухотворените кукли на сцената.

През м. октомври 2013 г. театърът участва в ХІV Международен куклено-театрален фестивал „Интерлялка” в Ужгород, Украйна и донася оттам Наградата на зрителите за спектакъла  „Спящата красавица”. През 2014 г. на фестивала „Сцена, палитра, слово” в Пловдив е удостоен с Наградата за най-добър спектакъл и награда на сценичната група за техническо изпълнение  за спектакъла „Било, не било”. През 2015 г. от същия  фестивал донася  Наградата за сценография и кукли за  спектакъла „Аладин и вълшебната лампа”.

         През м. април същата година на Националния куклено-театрален фестивал „Михаил Лъкатник” в Ямбол прибавя и наградата на САБ за цялостно решение на същия спектакъл И през 2016 година отново от Зимния фестивал „Сцена, палитра, слово” донася Награда за кукли в спектакъла „Сънни принцеси сънувани”, през  2017 година Награда за режисура за спектакъла „По заповед на щуката”, Награда за сценография за същата пиеса, награда за режисура  и награда за сценография за пиесата  „Палечка”.

През м. юни с.г. Държавният куклен театър в Ямбол участва в Международния фестивал на Куклените театри за синтез „КУКАРТ“  в Санкт Петербург, Русия  и на  ХVІ Международен фестивал на детските театри в Баня Лука, Сърбия  с пиесата „Палечка“, а на Международния фестивал на Професионалните куклени театри за деца в Източно Сараево, Босна и Херцеговина с „Жабчо“ и от него донася в Ямбол  Награда за анимация на трите роли в пиесата.  

През 2019 година  театърът участва и в Международния летен куклен фестивал „Лято, кукли и приятели“ във Велико Търново с пиесата  „Котаракът с/в Чизми“ и в Международния куклен фестивал „Рачо и Дешка“ в Габрово и  Лауреат на Юбилейното 25-то издания на Международния фестивал на куклените и Синтез театри „КУКАРТ“ 2019 в Санкт Петербург, Русия със същата  постановка. В същата година на Зимния театрален фестивал „Сцена, палитра, слово“ в Пловдив бе присъдена отново награда за сценография и кукли, а на Международния куклено-театрален фестивал „Михаил Лъкатник“  в Ямбол за  „Новите дрехи на краля“  добави и Награда на САБ за актьорски дебют.

         През 2020 година Кукленият театър „Георги Митев“ за пореден път  участва в  Международния фестивал на детските театри в Баня Лука, Босна и Херцеговина с пиесата „Снежанка и седемте джуджета“  и за пореден път се връща с награда. Този път за анимацията на куклите в спектакъла. Съвместно с българския културен институт в Берлин гостува он лайн в домовете на българите там с четири свои постановки „Храбрият оловен войник“ – по Х.Кр.Андерсен, „Котаракът с/в чизми“ – от Колю Колев, „Снежанка и седемте джуджета“ – по Братя Грим и „Палечка“ – по Х. Кр. Андерсен.

2020 година е много успешна за театъра, който за втори път става Лауреат в Международния фестивал на Куклените театри и синтез КУКАРТ – Санкт Петербург, Русия. Този път с пиесата „Снежанка и седемте джуджета“ .

             Наред с активната творческа работа на състава, турнетата и участие в наши и международни фестивали, Държавен куклен театър „Георги Митев“ е организатор и домакин на Националния куклено-театрален фестивал „Михаил Лъкатник” с международно участие, който е уникален  с това, че се провежда в две направления:

  • Национален литературен конкурс за написване на пиеса-приказка за куклен театър

с оригинален текст, драматизация и          текст за образователен театър

  • Национален конкурс за спектакъл

Освен Театърът, организатори на фестивала са още Министерството на културата, Община Ямбол, Община Тунджа, Съюзът на артистите в България, Печатници „Демакс“ и Дружеството на писателите в Ямбол.

Литературният конкурс за написване на пиеса – приказка за куклен театър, се оценя в три  раздела: за оригинален авторски текст, за драматизация по класическа приказка и за текст в образователен спектакъл. Ежегодно ръководството на театъра издава наградените творби в сборника „Приказна фиеста“.

Във второто направление – конкурс за спектакъл, се приемат различни по жанр, стилистика, език и възрастова насоченост спектакли. Участие взимат професионални куклени театри – държавни, общински и частни, както и улични театри. Фестивалът е с конкурсен характер. Жури определя носителите на наградите за режисура, сценография, оригинална музика, мъжка роля, женска роля, актьорски ансамбъл, режисьорски дебют и специална актьорска Награда на името на Георги Митев, която се връчва от едноименната фондация. Голямата награда за най-добър спектакъл е пластиката „Играещият човек“ от Георги Чапкънов. Детско жури и публиката определят отделна Награда за най-добър спектакъл. По време на фестивала се провеждат майсторски класове, семинари, изложби, работни срещи, колеги обменят опит. Кукленият театър „Георги Митев”  е член на Съюза на артистите в  България (САБ), на УНИМА и от 2007 година пълноправен член на ЮНЕСКО. Той е ценен актив за културата в Ямбол.

Успехите на Държавен куклен театър „Георги Митев“ повече от 70 години радват театралната публика и особено много децата на Ямбол и областта със своите забележителни постановки, плод на обединените усилия на театъра и на  местната общественост. Наградите,които получават са един много дълъг списък и той се увеличава с всяка измината година. Помнят се успехите на актьори, режисьори, сценографи, дори на техническия персонал, който подпомага реализацията на спектаклите, и това е похвално.  

Единственият забравен в този празник на успехи и принос към кукленото театрално дело в нашия град е човекът, който първи е оценил неговия потенциал за бъдещето и двадесет години е полагал непрестанно усилия за израстването му, основателят на днешния Държавен куклен театър в Ямбол  Марин Едрев.

Източник: ЯмболПрес – пулсът на града

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!