BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

Да отворим страницата на фамилия Козловски…

Уважаеми читателю, повечето от нас, обръщайки се назад към корените на  своята фамилия,  можем да изброим предците си най-много до прадядо и прабаба. А за роднини като братовчеди и… по-малко. Днес ще ви представим корените на един български род Козловски от Ямбол, съществуващ вече повече от две столетия.

През 80-те г. на ХХ век, в Историческия музей бяха предоставени от д-р Георги Козловски сведения за основателите и наследниците на рода. Благодарение на неговите бележки ще се върнем назад във времето, проследявайки живота на първите две поколения от рода, но ще усетим и атмосферата и живота в Ямбол през XIX и началото на XX век.

По време на османското владичество  в българските земи по различни причини се наблюдават вътрешни миграционни процеси. Обикновено това е в резултат на чумни епидемии, холера и др. Цели фамилии напускат родните си места и търсят по-добри и надеждни места, където да се установят. В началото на XIX в. заради холера от с. Скобелево /тогава Кьопекли/ в Ямбол се заселва невръстния Иван Петров и неговата сестра Минка, и баща им Петър. Идват тримата, защото семейство става жертва на болестта. Русата, почти бяла коса на малкия Иван е причината, майка му да го нарича „моето бяло козленце“, откъдето първо като прякор, а по-късно и като фамилно се налага Козоолу и Козловски. Вероятно до 1828 г. новопристигналите търсят мястото си сред еснафа на Ямбол, а през същата година останал сам, братът тръгва след армията на Дибич и се установява в гр. Яш. Намира си подходяща работа, набляга на езиците и самообразованието. И след разрешението на българите да се върнат по родните си места, около 1830 г. се завръща в Ямбол. От престоя в Молдова остава руското окончание на фамилията Козловски. За кратко време добрият занаятчия и търговец, и със самочувствие човек, печели доверието не само на съгражданите си, но и на евреите и турците. Дотолкова, че получава разрешението да отвори дюкян /работилница за растително масло-яхана/ на най-видното място на чаршията, до градския часовник. Не само това, той получава и разрешението да си закупи имот в първия отдел на града. Имотът се намира в близост до дн. читалище „Съгласие“. Търговските и занаятчийските  му умения  печелят многобройна клиентела от всички народности в Ямбол. До края на живота си Иван Козловски се ползва с авторитет и добро име сред еснафа в Ямбол. Неговата предприемчивост се вижда  още в първите му търговски тефтери. От тях се вижда, че в магазина му има няколко отдела за търговия – железария /от Самоков/, дървен  материал /от Пазарджик/, тютюн и бакалница. За кратко време натрупва състояние. Жени се за Спаска, дъщеря на известният и не по-малко богат българин Параскев Петков, живеещ в Каргона. Много бързо невестата разширява къщата, завързва приятелски и добросъседски отношения със съседките туркини, които многократно ще помагат на семейството при уреждане на отношения с властта.

С течение на времето семейството се увеличава, раждат се пет момчета и две момичета. Състоянието също, търговската дейност се разширява. Иван Козловски вече търгува  на едро с вино, ракия и оцет.

Независимо от богатството  семейството  не парадира и не се големее. Напротив, патриархалният начин на живот е строг и скромен. Обществената деятелност на Иван Козловски се изразява в участието му в първата фаза на борбата за самостоятелна българска църква в Ямбол, а от 1848 г. е епитроп на църквата „Св. Георги“. Домът му е мястото, където тайно се срещат борците за църковна самостоятелност. Наред с това отделя достатъчно средства за развитието на образованието в Ямбол. Към края на живота си подпомага строителството и издръжката на класното училище  на Добри Чинтулов. В личната му библиотека място намират не само църковни книги, но и „Софронието“ с неделни слова на български, книга за живота на Ал. Македонски и др.

През 1862 г. Иван Козловски умира  от сърдечен удар, след спор и разногласие със съдружника си Атанас. /Интересен факт е, че той също приема фамилното име Козловски и дава друго крило на фамилното име/.

След 1862 г. търговията и производството  поемат тримата по-големи братя, докато малкия Кирил поема към Габровската гимназия, а след това към Робърт колеж в Цариград. Начело на семейството и настойник става най-големият Георги.  Стопанската дейност на фамилията бележи поредния си връх. Според полк. Кирил Козловски, в търговския регистър на семейството има списък на селата и градовете, с които братята търгуват – 56 на брой от Ямболско, Елховско, Тополовградско и Одринско. Работилницата за растително масло /яхана/ работи със сусам и произвежда доброкачествен шарлан. Имат кланица за добитък, мандра, а от хамбарите в Ямбол търгуват с жито, ръж, ечемик и царевица. В периода преди  смъртта на патрона Иван и след това, търговията и производството са в пълен разгар.

Най-големият син не само поема управлението на фирмата, но е  един от пламенните ямболски патриоти, на които не е чужда идеята за Освобождение. Той става член на Ямболския революционен комитет и е избран за касиер. В търговския му тефтер започва да се води графа – комитетска сметка. Покрай събитията в Ямбол отпреди въстанието е арестуван и заточен в гр. Болу, а преди това е в затвора в Одрин. Благодарение на жена му Мария /американска възпитаничка/ и застъпничество на американски мисионери е освободен.

След Освобождението  Георги Козловски продължава търговската и обществената си дейност. Той е един от радетелите за възстановяване дейността на ямболското читалище, активен член на училищното настоятелство в града. Той е първият, който помага с храни на жителите на гр. Котел след големия пожар през 1894 година. Любознателен, обожаващ творчеството на Виктор Юго, до края на живота си през 1904 г. помага на съгражданите си и града.  Има четири сина и една дъщеря.

Другите синове на Иван Козловски – Михаил, Петър и Паруш, също се занимават със семейното производство и търговия. Михаил е известен в града  с освободения си и бурен нрав. Освен да наглежда търговията, обича да наблюдава народни борби, има цял арсенал от различни оръжия, притежава един от най-расовите коне в града и е „трън“ в очите на турците. За него турците казват, че е „дик Коозлу“ /дивия Козловски/. Отделя се от семейното съдружие, създава семейство и има двама сина и две дъщери.

След отделянето на Михаил, първи помощник на Георги Козловски става Петър, който като майстор кожухар отваря и малка работилница. Има две дъщери и двама сина. Той остава да живее в бащината къща до читалището, където приключва живота и на майката Спаска.

Паруш Козловски помага в бакалския дюкян и отговаря за яханата. За неговото посещение в Ерусалим и хаджилък дълго време се говори из Ямбол и околностите. Той е и този българин, на който един от най-богатите турци Галиб бей предоставя дома си по време на Освободителната война. Дом, в който намират убежище десетки ямболци по време на 5-те дни на ужаса през януари 1878 г. Няма наследници.

Дъщерите  Щилияна и Минка се омъжват и имат наследници.

Най-малкият син Кирил Козловски е един от храбрите български воини, достигнал чин полковник и основател на запасната организация в България.

Пътищата на живота отвеждат наследниците на основателите на рода в различни посоки,  поприща и градове. Разклонението на рода става все по-голямо и днес, наследниците могат да се срещнат в София, Бургас, Русе и др. градове.

Уважаеми читателю, надявам се това представяне на род Козловски да Ви е било интересно. Нашата цел е да провокираме у вас интерес към вашите предци и да направите свое родословие, колкото и трудно да е в днешните условия. Така опазвате и предавате вашата родова памет.

Пожелавам Ви успех!

Христина Женкова – РИМ-Ямбол

 

Източник: delnik.net

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!