BulgarianEnglishFrenchGermanGreekRussian
Facebook

“Далеч от Родината, с мисъл за Ямбол” – една много ямболска изложба

IMG_0483

Изложбата “Далеч от Родината, с мисъл за Ямбол” беше открита днес, 18 септември 2019 г., в Регионален исторически музей-Ямбол при огромен интерес. И това далеч не е случайно – експозицията представя недостатъчно популярни събития, които пряко и болезнено засягат Ямбол и Ямболския край – руско-турската война от 1828-1829 г., последвалото я масово изселване на 130 хил. българи, отражението на събитията върху българското население в Ямбол. Изложбата е авторски проект на уредника в музея Христина Женкова, художественото оформление е на Таня Косева.

При изключително увлекателното представяне на експозицията, нейният автор Христина Женкова сподели, че първоначално тя е била обмисляна в друг вид, с IMG_0487акцент върху това, че войските на Дибич Забалкански донасят първото освобождение на Ямбол през август 1829 г. и последвалото масово изселване през пролетта на 1830 г. “Запознавайки се с детайлите, променихме първоначалната концепция”, признава историкът. Седмата по ред война между двете империи преследва само имперски цели, тя облагодетелства само съседите ни – сърби и гърци, а най-вече Русия, получила териториални придобивки и правото да покровителства покореното християнско население. Българите, както и в предходната война 1806-1812 г., подкрепят всячески руснаците, срещу което получават само еднопосочен билет към неизвестното заедно с руските войски и изоставяне на корените си. Тази война води до обезбългаряване на голяма територия от югоизточните българските земи – над 130 хиляди българи от Ямболско, Сливенско, Карнобатско, Айтоско и Бургаско търсят друго място за живеене. Тази IMG_0484война обаче е и поредният показател, че българското общество използва всяка възможност да получи политическо освобождение, въпреки че в голямата европейска политика за българите няма място, подчерта Христина Женкова.

За ямболци тази война дава около 30 дни без турско присъствие в града, тя дава възможност те да се въоръжат донякъде с боеприпаси, съхранявани в складовете на Халил паша. Ямболци поглеждат на света с очите на свободни хора, но уви – само за 30 дни, бяха емоционалните думи на специалиста.

Изпълнявайки клаузите на Одринския мир, с руснаците през 1830 г. тръгват около 7 хил. души ямболци към Влахия и Южна Бесарабия. Това е целия икономически, културен и религиозен потенциал на българите в Каргона. Изложбата е посветена именно на тези 7 хиляди IMG_0486ямболци – занаятчии, земеделци, учители, свещеници и техните семейства, отбеляза авторът на проекта. Болшинството остават анонимни. Една част след 2-3 години престой в Бесарабия не издържат неплодородните години и отношението към тях като към крепостни. Те намират сили да се върнат обратно в родината, но малцина се връщат в Ямболско. Повечето остават в Северна България – Алфатар, Девня, Варненско. Тези, които остават по новите места, живеят с мъка по родното.

В действителност една част от изселниците успяват да натрупат състояние, особено тези, които се заселват в Болград и Браила. В Болград говорим за цели ямболска и сливенска махали. С годините, с натрупаното състояние, те IMG_0490стигат до моралното прозрение за дълг към отечеството и започват по различен начин да помагат на сънародниците си в Българско. Затова специално място в изложбата е отделено на няколко ямболски фамилии, намерили ново място за живот, но дали своя съществен принос за развитието на града си и на българските земи.

Христина Женкова започна с фамилията Попович, “аристократичната фамилия”, както  я определя Захарий Стоянов, с нейните представители братята Костаки и Васил Попович и дъщерите на Костаки – Матилда и Олга. Двамата братя, единият роден в Браила, получили високо образование за времето си, се отдават на дарителство и подпомагане, изразено с няколко пратки учебници и учебни помагала за Ямбол. Тази им дейност намира място в дописки от възрожденската преса от онова IMG_0497време. Васил Попович е бил учител в Болградската гимназия, след освобождението се връща в България и става народен представител. В изложбата може да бъде видяно ксерокопие на  църковната книга “Апостол”. Това е едно дарение за църквата в с. Иречеково, което има много интересен път. То заедно с други църковни книги идва от братя Попович чрез Добри Чинтулов, който по това време е учител в Ямбол, достига до мястото за където е предназначено. Братя Попович са едни от учредителите на Българското книжовно дружество в Браила, което по-късно, във вече свободна България, ще прерасне в Българска академия на науките. Между впрочем Българското книжовно дружество е основано през 1869 г. в Браила в дома на хаджи Варвара, също преселница от Ямбол. Васил Попович е авторът на първата детска книжка “Гуслица” 1871 г. – на една от витрините е показан екземпляр от нейното трето издание, IMG_0498вече публикувано в България. Той е основоположникът на битовата живопис в България. Той е първият учител по български език на новия княз Александър Батенберг и в резултат на тази си дейност пише първото Ръководство за изучаване на български език от чужденци. А дъщерята на Костаки Попович – Матилда Попович, е първата българска актриса, играла в трупата на Влайков в представлението “Покръщение на Преславския двор” през 1868 г.  Нейното представяне е отразено в българската възрожденска преса и става вдъхновение за написване на две художествени произведения. Другата му дъщеря Олга е преводачка.

Известна е фамилията Параскевови, за която е говорено не малко по други поводи. Но не могат да не бъдат отбелязани дарителските жестове на Иванчо Параскевов от Ямбол – учредител Българското IMG_0499книжовно дружество, даряващ пари за обучение на даровити българи като Кирил Козловски, например, и върха на дарителството му – той дава всички средства за изработването и проектирането на Браилското знаме – първообраза на националния флаг.

Братя Чапърови – Райчо, Кръстьо и Димитър, също живеещи в Браила, предоставяли дома си на много българи, пристигащи във Влашко. Известният Чаръпов хан, където отсяда Христо Ботев, е техен.

Не може да бъде пропусната фамилията Янкови – Елена, Георги и Кина, живеещи в Бесарабия, с. Бешалма и в Болград. Майката е феноменална народна певица, съхранила над 333 български народни песни, които завещава на дъщеря си. Част от тях са обработени от композитора Добри Христов и издадени в отделен том към Български народни умотворения. Синът, Георги Янков, фолклорист, един от българските опълченци, след Освобождението е от строителите на българската армия, с чин полковник.

Представен е и друг опълченец с ямболско потекло – Стефан Любомски, който изиграл голяма роля в Съединението на България след Освобождението. Почти неизвестен е Александър Николов – едно момче с ямболски корен, който живее в Браила и който е първият български ефрейтор. Преди да е освободена България император Александър Втори му дава това звание.

С потекло от Ямбол е Стефан Ряпов, един от най-доверените хора на Георги Раковски.

Изложбата показва и четири пъти министър-председателя на България Александър Малинов, който е с ямболски корени, човекът, който застава начело на Демократическата партия и през 1908 г. пише Манифеста за обявяване на независимостта на България.

Не е подминато участието на ямболци в живота на Болградската българска гимназия, Браилското българско училище, Българското книжовно дружество и др. прояви.

Христина Женкова отбеляза, че заради малката експозиционна площ е пропуснато много. Не е обърнато внимание на спомоществувателството на ямболската емиграция, защото всички вестници, които издават Ботев и Каравелов са подпомагани от българи, най-вече емигранти. Пропуснато е и подпомагането и прякото участие в национално-освободителната борба на българите. Но голямата цел е само донякъде да бъде отворена страницата на историята на българската и ямболската емиграция от 30-те години на 19 век, за да може по-нататък всеки, който е достатъчно заинтригуван от родното минало, да извърви пътя сам…

“Колкото и голяма рана да отваря в Тракия и в Ямбол, тази война показва за пореден път, че животът на човечеството е едно движение, че не остава никога празно място. На мястото на тези, които напускат Ямбол, след около 10 години ще се появят нови заселници – от Нова Загора, от Чирпанско, които ще приемат града ни като свой град и чиито наследници – на тях и на бежанци от Тракия, сме и ние. Защото бяхме длъжни към тези хора, направихме тази изложба”, бяха заключителните думи на Христина Женкова. Понеже живеем в подобна обстановка, на движение на хора, тя цитира д-р Иван Селемински от Сливен, писал за онова време: ”Много е тежко човек да напусне родината си – първото поколение трябва да се съсипе, а от останките му да се създаде ново. Обмисляйки всичко това, човек намира преселението за голямо зло, на което се решава… най-добре би било народът да остане в страната си, независим да се управлява от свои хора и закони, обаче това тогава бе невъзможно…” Тези думи по удивителен начин напомнят за времето, в което ние живеем.

На финала авторката на експозицията благодари на художника на музея Таня Косева, чиято е заслугата тази изложба да изглежда този начин. Христина Женкова съобщи, че това е последната изложба в дългия й професионален път и събитието бе повод да благодари на колегите си, които вече не работят в музея, но бяха тук: Пенка Манева, Динка Ангелова, Краси Стойчев и Михаил Вълов.

 

 

Източник: delnik.net

Новини по региони

Видин Монтана Враца Плевен Ловеч Габрово Велико Търново Търговище Русе Разград Силистра Добрич Шумен Варна Бургас Сливен Ямбол Стара Загора Хасково Кърджали Пловдив Смолян Пазарджик Благоевград Кюстендил Перник София област София

Тази информация достига до Вас благодарение на информационна агенция Булпресс!